Co roku słyszymy sławne już zdanie “zima zaskoczyła kierowców”. Co roku wiemy, że zima nadejdzie, a mimo to co roku dajemy się zaskoczyć. Dlatego, wychodząc naprzeciw naszym corocznym problemom, stworzyliśmy krótki poradnik w którym opisujemy w jaki sposób możemy przygotować nasz samochód do zimy i.. nie dać się zaskoczyć ;-).
1. Opony
Pierwsza rzecz, którą musimy zająć się przed zimą są opony. Jest to rzecz wymagana i obowiązkowa, jeśli chcemy czuć się bezpiecznie na drogach. Tutaj możemy albo dwa razy do roku wymieniać opony: z zimowych na letnie a później z letnich na zimowe, albo zaopatrzyć nasz pojazd w opony wielosezonowe. Jeśli śnieg zasypie nas niespodziewanie z dużą intensywnością, a na horyzoncie nie dostrzeżemy żadnej odśnieżarki, warto mieć w bagażniku łańcuchy na koła.
2. Akumulator
Na dworze -5 a nasze auto nie chce odpalić? Większość kierowców zna to uczucie. Kiedy temperatura spada poniżej zera, akumulator niestety może się zbuntować. Wówczas należy sprawdzić stan napięcia paska akumulatora – być może jest on zniszczony i wytarty. Ważne jest również to, aby zimą nasz akumulator był naładowany do pełna. Jeśli jest niedoładowany znacznie szybciej może nam się rozładować. Oprócz tego musimy kontrolować stan zużycia klem, które należy czyścić i zabezpieczać miedzianą pastą.
3. Silnik
To, co możemy zrobić samodzielnie, to dolać płynu chłodniczego jeśli nie mamy jego odpowiedniej ilości (a na pewno warto to sprawdzić). Kupując płyn musimy zwrócić uwagę na jego krystalizację, która nie powinna mieć miejsca w temperaturach poniżej 35 stopni. Krystalizacja na niskich temperaturach może być krytyczna dla naszego silnika.
4. Układ hamulcowy
Tutaj wystarczy kontrola wzrokowa, naszą uwagę zwrócić musimy przede wszystkim na metalowe elementy układu hamulcowego. Ważną praktyką jest wymiana płynu hamulcowego w terminach wskazanych przez producenta.
4. Spryskiwacze
Niby nic, a jednak warto o tym pamiętać. W spryskiwaczach musi znajdować się odpowiedni płyn, który nie zamarza w minusowych temperaturach. Jeśli już zamarznie to oczywiście nie spryskamy szyb, ale to może być tylko jeden z problemów. Czasami zdarza się, że płyn zamarza w dyszach spryskiwaczy a uruchomienie silniczka może spowodować spalenie się bezpieczników.