Ogólnie o Auto Detailingu
Auto detailing to zoptymalizowany proces kompleksowego czyszczenia, renowacji i konserwacji samochodu lub jego elementów, zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz. Auto detailing podnosi walory estetyczne i użytkowe pojazdu, przedłuża jego żywotność, zwiększa wartość rynkową auta.
Detailing zewnętrzny
Detailing zewnętrzny polega na oczyszczeniu i przywróceniu połysku powłoce lakierniczej. Kolejnymi elementami są detale chromowane, szyby, detale plastikowe, oraz felgi i opony. Stosowane są tu różne techniki i preparaty np. specjalizowane detergenty dostosowane do odpowiedniego rodzaju zabrudzeń, kwasy, glinki, woski oraz pasty polerskie o zróżnicowanej ziarnistości. Oczywiście ważne jest również stosowanie odpowiednich narzędzi np. polerki oraz specjalizowane gąbki polerskie. Trzy główne elementy detailingu nadwozia samochodu to: czyszczenia, polerowania i zabezpieczania.
Czyszczenie sprowadza się do usunięcia wszystkich obcych cząsteczek z powierzchni zewnętrznych, które opierają się zwykłemu myciu. Chodzi tu np. o smołę (szczególnie widoczną na jasnym samochodzie), pył z klocków hamulcowych (doskonale widoczny na felgach ze stopów lekkich), resztki owadów, czy żywicę z drzew.
Polerowanie to dość złożony proces. W zależności od stopnia zużycia lakieru mamy tu różne techniki i głębokości: od polerowania jednokrotnego, aż do polerowania całego nadwozia w czterech niezależnych etapach, za każdym razem pastą o innej ziarnistości. Bardzo ważne jest tu zachowanie minimalnej grubości lakieru bezbarwnego (polerowanie czy renowacja usuwa pewną warstwę lakieru), dlatego też zaczynamy zawsze od zmierzenia grubości lakieru. Wykonując renowację lakieru do pewnego stopnia możemy zniwelować również wady lakiernicze, które powstały podczas nieumiejętnie przeprowadzonej naprawy. Dotyczy to wtrąceń do lakieru bezbarwnego oraz np. zacieków. Niestety w ten sposób nie skorygujemy błędów, które zostały popełnione podczas przygotowania powierzchni (szlifowanie i szpachlowanie) oraz podczas procesów lakierniczych, które poprzedzają położenie warstwy bezbarwnej (wady podkładu oraz lakieru bazowego).
Ochrona to nałożenie powłoki zabezpieczającej na odnowiony lakier, dzięki czemu zachowuje on na dłużej odzyskany połysk i głębię koloru. Dodatkowo powłoka taka izoluje lakier od wpływu czynników zewnętrznych. Po odpowiednim zabezpieczeniu lakier trudniej poddaje się drobnym zarysowaniom, trudniej przywierają do niego zanieczyszczenia, a co za tym idzie samochód nie brudzi się tak bardzo np. podczas jazdy w deszczu. Powłoki ochronne to cała gama środków, najczęściej stosowane to woski, coraz popularniejsze są również powłoki nanotechnologiczne czy kwarcowe. Są one znacznie droższe od wosków, ale również znacznie trwalsze i o wiele lepiej chronią lakier niż wosk.
Detailing wewnętrzy
Detailing wewnętrzy obejmuje czyszczenie i konserwację wszystkich elementów przedziału pasażerskiego oraz bagażnika.
Czyszczenie – stosuje się tu całą gamę środków chemicznych w zależności od materiału, z którego wykonane są detale wewnętrze. Czasem wiąże się to również z częściowym demontażem wyposażenia, aby uzyskać dostęp do niektórych miejsc. Podczas detailingu wnętrza pierzemy wykładziny dywanowe, podsufitkę, fotele oraz inne elementy tapicerskie. Osobno zajmujemy się czyszczeniem elementów wykonanych z tworzyw sztucznych, czy też elementów skórzanych. Czyścimy również np. kanały wentylacyjne oraz pasy bezpieczeństwa. Docieramy do wszystkich miejsc, które zazwyczaj pomija się przy czyszczeniu wnętrza. Po zakończeniu czyszczenia wnętrze pojazdu nie odbiega od stanu, w jakim opuścił on fabrykę. W niektórych przypadkach konieczne jest dodatkowe wykonanie napraw SMART – jak np. usunięcie wypaleń po papierosach z siedzeń, czy otworów w kokpicie po montażu radia CB.
Konserwacja jest bardzo ważnym elementem procesu detailingu, gdyż zawsze zależy nam na utrzymaniu efektów czyszczenia jak najdłużej. Również tutaj mamy całą gamę środków chemicznych przeznaczonych do różnych materiałów. Szczególnej troski i regularnej konserwacji, jak również użycia dedykowanych środków ochronnych wymagają zwłaszcza tapicerki skórzane (krem Nivea na pewno nie jest dobrym rozwiązaniem). Przy konserwacji tradycyjnych tapicerek materiałowych można również nałożyć powłokę hydrofobową, która w przypadku rozlania cieczy spowoduje, że zamiast wsiąkać w tapicerkę będzie się ona łączyć w krople, które można po prostu zdmuchnąć z siedzenia.