Wypadki i stłuczki zdarzały się i zdarzać się będą. Między innymi dlatego mamy obowiązkowe ubezpieczenie OC, większość z nas chcąc się zabezpieczyć w pełni wykupuje dobrowolne ubezpieczenie AC. Tym sposobem mamy pełnię szczęścia i jesteśmy zabezpieczeni od wszelkich zagrożeń. Tak nam się wydaje aż do czasu pierwszej stłuczki, przy okazji której mamy okazję poznać naszego ubezpieczyciela tym razem z trochę innej strony.
Dzwonimy więc na infolinie zgłaszając szkodę, po kilku godzinach lub dniach w zależności od firmy ubezpieczeniowej i obłożenia pracą likwidatorów pojawia się u nas miły pan, aby ustalić koszt naprawy naszego samochodu – ogląda go, robi zdjęcia, pisze coś w komputerze. W efekcie dostajemy od niego kalkulację likwidacji szkody. Jeszcze tego samego dnia dzwoni do nas przemiła pani z infolinii z dwoma pytaniami: czy odwiedził nas likwidator i czy akceptujemy kwotę bezsporną szkody.
Załóżmy, że byliśmy uczestnikiem niegroźnej stłuczki – w dwuletniej Skodzie Octavii mamy pogięty przedni błotnik (to opis rzeczywistej szkody z marca 2012). Rozmawiając z przemiłą Panią mamy przed oczyma kosztorys sporządzony przez Pana likwidatora, który opiewa na kwotę 800 zł netto czyli 984 zł brutto, czyli prawie tysiąc złotych za pogięty błotnik !!! Oczywiście ochoczo akceptujemy kwotę, a już następnego dnia rano widzimy, że na nasze konto zasilił przelew z ubezpieczalni – takiego profesjonalizmu nie spodziewaliśmy się.
Co prawda chcieliśmy trochę oszczędzić, ale w końcu to dopiero dwuletnie auto, więc jedziemy do autoryzowanego dealera, u którego okazuje się, że:
Wreszcie dostajemy ostateczną wycenę, która opiewa na 2068,02 zł + VAT czyli 2543,66 zł brutto.
Zniesmaczeni zdzierstwem autoryzowanego serwisu jedziemy do serwisu niezależnego. Niestety, ku naszej rozpaczy potwierdza on wersję dealera, ale tutaj naprawa zajmie do dwóch dni, dostajemy też wycenę opiewającą na 2.056,58 zł brutto, która zawiera również wykorzystanie oryginalnego błotnika. Jest już o 500 zł lepiej, ale i tak znacznie powyżej 984 zł, które już czekają na naszym koncie.
Jak to możliwe, że likwidator tak się pomylił? Co mam zrobić, skoro dostałem już odszkodowanie? Kto mnie oszukał? Czy w ogóle ubezpieczenie ma sens?
Właśnie takie pytania rodzą się w naszej głowie. Odpowiadam: likwidator się nie pomylił, trzeba doczytać artykuł do końca , nikt nie oszukał, tak ubezpieczenie ma sens.
A teraz bardziej szczegółowo:
Zarówno likwidator, dealer oraz serwis niezależny korzystają z tego samego programu, który nazywa się Eurotax. Różnice tkwią jednak w pewnych istotnych szczegółach – likwidator jedynie wstępnie szacuje koszty na podstawie parametrów, które mogą odbiegać od rzeczywistości i są zupełnie uznaniowe dla każdego z ubezpieczycieli, natomiast serwisy liczą koszty rzeczywiste. Z naszego doświadczenia wynika, że najczęściej różnice tkwią w następujących pozycjach:
Jeśli chodzi o tzw. „kwotę bezsporną”, którą dostaliśmy na konto, to nie jest ona w żadnym przypadku zakończeniem procesu likwidacji szkody przez ubezpieczyciela. Są to pieniądze, które ubezpieczyciel wypłaca bez konieczności udokumentowania naprawy. Czasem na wycenach pojawia się drobnym drukiem informacja, że ostateczna kwota odszkodowania zostanie ustalona na podstawie faktury z zakładu, który naprawiał samochód. W przypadku naszej Octavii klient przelał kwotę bezsporną na nasze konto i poinformował ubezpieczyciela, że nasza firma będzie dokonywała naprawy i to do nas należy przelać dodatkową kwotę odszkodowania. Na tym jego udział w likwidacji szkody zakończył się.
Jest to tzw. naprawa bezgotówkowa – klient dokonuje cesji na zakład naprawczy i to on właśnie jest od tej pory stroną przy negocjacjach z ubezpieczycielem. Mamy tu dodatkowy plus przy dyskusjach w sprawie uszkodzeń nie ujętych w kosztorysie likwidatora. Musimy mieć świadomość, że o ile każdy zna się na samochodach, to nie każdy ma wiedzę o technologiach napraw porównywalną z fachowcami zatrudnianymi przez ubezpieczycieli. Lepiej powierzyć to innym fachowcom zatrudnianym przez zakłady naprawcze. Zalety wykonania naprawy bezgotówkowej są dla klienta oczywiste – po prostu odbiera sprawny samochód naprawiony zgodnie z zasadami sztuki, bez konieczności zagłębiania się w zawiłości techniczne i bez ryzyka ponoszenia dodatkowych kosztów.
Oczywiście nikt nie chce nikogo oszukiwać, ale nie zawsze wszyscy dokładnie objaśniają wszelkie prawne i techniczne zawiłości. Musimy mieć świadomość, że ubezpieczyciel żyje z różnicy pomiędzy wpłaconymi składkami, a wypłaconymi odszkodowaniami. Stąd właśnie bierze się socjotechniczna zagrywka z przelewem kwoty bezspornej odszkodowania na konto ubezpieczonego zaraz po wstępnej wycenie. Nie mam co prawda danych statystycznych, ale śmiem twierdzić, że połowa drobnych szkód kończy się na tym etapie. Kto będzie miał siły i czas, aby o kilkaset złotych walczyć w sądzie?
Również (na szczęście tylko niektóre) serwisy nie są bez winy. Z jednej strony zapewniają, że wszystko zostanie załatwione bez udziału klienta, a z drugiej dają do podpisu zobowiązanie, że to klient zapłaci ewentualną różnicę pomiędzy fakturą zakładu naprawczego, a kwotą uznaną przez ubezpieczyciela. Później o wiele łatwiej jest wyegzekwować pieniądze od zwykłego Kowalskiego, niż od ubezpieczyciela, „zapominając” o wcześniejszych zapewnieniach.
Z trzeciej strony ciągle pokutuje przekonanie, że za odszkodowanie od ubezpieczyciela można oprócz zleconej naprawy wykonać dodatkowo remontu silnika i zostanie jeszcze na zatankowanie samochodu. Zapewniam, że te czasy dawno już minęły i wszędzie obowiązuje już od dawna rachunek ekonomiczny – również w towarzystwach ubezpieczeniowych.
Nie jesteśmy w stanie przewidzieć wszystkich zdarzeń losowych i dlatego właśnie ubezpieczenie ma sens. Gdybyśmy wiedzieli, że przez najbliższe 10 lat nie będziemy uczestnikiem żadnego wypadku, a później zdarzy nam się „przygoda” za 2.000 zł wystarczyłoby co roku odkładać 200 zł (nie licząc zarobku z odsetek) – takich składek nie ma na rynku! A jeśli ta „przygoda” spotka nas po 10 miesiącach – no właśnie …
Wszyscy boimy się utraty zniżek w razie wypadku, ale zawsze powinniśmy kwotę utraconych zniżek porównać z fakturą za naprawę. Jeśli już się ubezpieczamy, to korzystajmy z tej ochrony. Natomiast jeśli chodzi o zagadnienia techniczne i formalne – zostawmy to profesjonalistom. Każdy szanujący się zakład naprawczy poprowadzi proces likwidacji szkody bez Państwa udziału.
Na koniec kilka argumentów przemawiającymi za naprawą w serwisach niezależnych:
Auto detailing to zoptymalizowany proces kompleksowego czyszczenia, renowacji i konserwacji samochodu lub jego elementów, zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz. Auto detailing podnosi walory estetyczne i użytkowe pojazdu, przedłuża jego żywotność, zwiększa wartość rynkową auta.
Detailing zewnętrzny polega na oczyszczeniu i przywróceniu połysku powłoce lakierniczej. Kolejnymi elementami są detale chromowane, szyby, detale plastikowe, oraz felgi i opony. Stosowane są tu różne techniki i preparaty np. specjalizowane detergenty dostosowane do odpowiedniego rodzaju zabrudzeń, kwasy, glinki, woski oraz pasty polerskie o zróżnicowanej ziarnistości. Oczywiście ważne jest również stosowanie odpowiednich narzędzi np. polerki oraz specjalizowane gąbki polerskie. Trzy główne elementy detailingu nadwozia samochodu to: czyszczenia, polerowania i zabezpieczania.
Czyszczenie sprowadza się do usunięcia wszystkich obcych cząsteczek z powierzchni zewnętrznych, które opierają się zwykłemu myciu. Chodzi tu np. o smołę (szczególnie widoczną na jasnym samochodzie), pył z klocków hamulcowych (doskonale widoczny na felgach ze stopów lekkich), resztki owadów, czy żywicę z drzew.
Polerowanie to dość złożony proces. W zależności od stopnia zużycia lakieru mamy tu różne techniki i głębokości: od polerowania jednokrotnego, aż do polerowania całego nadwozia w czterech niezależnych etapach, za każdym razem pastą o innej ziarnistości. Bardzo ważne jest tu zachowanie minimalnej grubości lakieru bezbarwnego (polerowanie czy renowacja usuwa pewną warstwę lakieru), dlatego też zaczynamy zawsze od zmierzenia grubości lakieru. Wykonując renowację lakieru do pewnego stopnia możemy zniwelować również wady lakiernicze, które powstały podczas nieumiejętnie przeprowadzonej naprawy. Dotyczy to wtrąceń do lakieru bezbarwnego oraz np. zacieków. Niestety w ten sposób nie skorygujemy błędów, które zostały popełnione podczas przygotowania powierzchni (szlifowanie i szpachlowanie) oraz podczas procesów lakierniczych, które poprzedzają położenie warstwy bezbarwnej (wady podkładu oraz lakieru bazowego).
Ochrona to nałożenie powłoki zabezpieczającej na odnowiony lakier, dzięki czemu zachowuje on na dłużej odzyskany połysk i głębię koloru. Dodatkowo powłoka taka izoluje lakier od wpływu czynników zewnętrznych. Po odpowiednim zabezpieczeniu lakier trudniej poddaje się drobnym zarysowaniom, trudniej przywierają do niego zanieczyszczenia, a co za tym idzie samochód nie brudzi się tak bardzo np. podczas jazdy w deszczu. Powłoki ochronne to cała gama środków, najczęściej stosowane to woski, coraz popularniejsze są również powłoki nanotechnologiczne czy kwarcowe. Są one znacznie droższe od wosków, ale również znacznie trwalsze i o wiele lepiej chronią lakier niż wosk.
Detailing wewnętrzy obejmuje czyszczenie i konserwację wszystkich elementów przedziału pasażerskiego oraz bagażnika.
Czyszczenie – stosuje się tu całą gamę środków chemicznych w zależności od materiału, z którego wykonane są detale wewnętrze. Czasem wiąże się to również z częściowym demontażem wyposażenia, aby uzyskać dostęp do niektórych miejsc. Podczas detailingu wnętrza pierzemy wykładziny dywanowe, podsufitkę, fotele oraz inne elementy tapicerskie. Osobno zajmujemy się czyszczeniem elementów wykonanych z tworzyw sztucznych, czy też elementów skórzanych. Czyścimy również np. kanały wentylacyjne oraz pasy bezpieczeństwa. Docieramy do wszystkich miejsc, które zazwyczaj pomija się przy czyszczeniu wnętrza. Po zakończeniu czyszczenia wnętrze pojazdu nie odbiega od stanu, w jakim opuścił on fabrykę. W niektórych przypadkach konieczne jest dodatkowe wykonanie napraw SMART – jak np. usunięcie wypaleń po papierosach z siedzeń, czy otworów w kokpicie po montażu radia CB.
Konserwacja jest bardzo ważnym elementem procesu detailingu, gdyż zawsze zależy nam na utrzymaniu efektów czyszczenia jak najdłużej. Również tutaj mamy całą gamę środków chemicznych przeznaczonych do różnych materiałów. Szczególnej troski i regularnej konserwacji, jak również użycia dedykowanych środków ochronnych wymagają zwłaszcza tapicerki skórzane (krem Nivea na pewno nie jest dobrym rozwiązaniem). Przy konserwacji tradycyjnych tapicerek materiałowych można również nałożyć powłokę hydrofobową, która w przypadku rozlania cieczy spowoduje, że zamiast wsiąkać w tapicerkę będzie się ona łączyć w krople, które można po prostu zdmuchnąć z siedzenia.